En educació infantil, educar a través del joc, sí. Jugar amb l'educació...va a ser que no. (F. Tébar, 2012)

viernes, 7 de octubre de 2011

Primera setmana. PASSETS DE FORMIGA...

PASSETS DE FORMIGA...

Acabem de començar les classes i ja són de ple dins d'aquesta corrent que ens portarà cap a bon port...
Hem fet un recorregut, un petit tour, per les escoles del segle XIX fins a les del segle XXI. Una petita reflexió de com era abans la educació, de com és ara i de com es pretén que sigui.

Els temps han canviat (de l’època de la industrialització, on es necessitaven desenvolupar eines repetitives a l’època actual on la major demanda de treball és en el camp de la creativitat), els nens han canviat (ara et manegen tot això de la tecnologia amb una habilitat impressionant), els mestres estan canviant (busquen una educació que no sigui no més exterior, sinó que sigui interior, que hi hagi autoeducació guiada, no tan sols memorització), les eines també ho estan fent,... i no paren de canviar. L'educació és necessària per al nostre desenvolupament com a éssers socials i és tot un procés que dura tota la vida. Hi ha tres tipus d'educació: formal, no formal i educació informal i totes participan en la "construcció de la persona" respectant els principis democràtics de convivència i llibertats fonamentals (com defensa A. Zabala en el llibre "Onze ideas clave. Cóm aprendre i ensenyar competències").
D'aquí la importància de formar mestres que siguin capaces de “guiar”, de recolzar als seus alumnes perquè facin servir les eines que n’hi ha al nostre PLE (Personal Learning Enviroment), tant del món presencial com del món virtual, que facin seves les eines del PLE,  perquè puguin continuar amb l’aprenentatge i amb el seu desenvolupament cognitiu tota la seva vida.
(si vols saber més dels PLEs pots anar al següent bloc: http://mestres.ara.cat/delasocietatdigitalalesaules/2011/10/02/el-teu-ple/ )
Nosaltres al començament del curs vam fer un mapa conceptual d'aquest PLE, del nostre PLE en aquell precís moment i a la fi del curs veurem  com s’ha enriquit. Penjarem el abans i el després al finalitzar el curs (aquesta és la idea...).
Aquest és el nostre PLE a principis de curs, Setembre 2011

Els nostres recursos al món presencial

Els nostres recursos al món virtual

El nostre PLE, Octubre de 2011, imatge pròpia
De moment hem començat per indagar en això dels blocs (i aquí estic jo...), com crear-los, com fer enllaços, com afegir blocs que són del nostre interès, con ficar vídeos dins de les entrades, com etiquetar les entrades,... i no només la part tècnica, també l'ús documental que tenen, de accés a la informació, de compartir experiències i interessos amb més gent sobre el mateix tema,...Això sí, sempre respectant l’origen d'aquesta informació, publicant d'on la hem tret, és a dir, respectant els drets d’autor, sense plagiar. Ara bé, es pot fer referència a alguna cosa i exposar la nostra reflexió pròpia,...
Aquest és el lipdub amb el qual hem practicat per posar-ho en l'entrada del bloc.






Aquest muntatge ho ha realitzat la professora amb les fotos que ens va fer durant la sessió de tutoria i la classe del divendres, 7 d'octubre de 2011.





També ens van dir una frase que em va agradar molt: “el bon mestre és aquell que fa una bona pregunta” y acaba amb una bona resposta de l'alumne. Això vol dir, que no li dóna les respostes de primeres, sinó les eines perquè el propi alumne pugui resoldre aquesta pregunta.
(fent referència a la lectura de Jaume Carbonell, "Una edcucación para mañana", 2008).
I com anava dient...
Tan sols dues setmanes i ja amb tota una feina per davant, poquet a poquet, com formiguetes, donant un pas darrere d'un altre, sense parar, amb una força impressionant (de voluntat, de constància, de suport amb els companys, ...).

Per acabar, i parlant de preguntes ....
Quan era petita em vaig preguntar si feien soroll les formigues quan caminaven. Sí. Ara ho sé, amb uns decibels que l'ésser humà no pot sentir. Noves preguntes surten: com és aquest so? quins éssers vius ho poden sentir?Pot ser no amb les oïdes però sí amb altres sentits (receptors de moviment i vibració)...  


No hay comentarios:

Publicar un comentario